Kodėl internetas tapo automobilių dalių rojumi
Prisimenu, kaip prieš keletą metų mano „Volkswagen Passat” sugedo termoreguliatoriaus korpusas. Nuėjau į oficialią servisą – kaina buvo 287 eurai už dalį. Paieškojau internete ir radau tą pačią dalį su originaliu gamintojo numeriu už 112 eurų. Skirtumas? Beveik 175 eurai. Ir tai ne vienkartinis atvejis.
Internetinė automobilių dalių prekyba per pastarąjį dešimtmetį išgyveno tikrą revoliuciją. Jei anksčiau žmonės bijojo pirkti dalis internetu, dabar tai tapo norma. Europos automobilių dalių rinka internete kasmet auga 12-15%, o Lietuvoje šis augimas dar spartesnis. Priežastis paprasta – kainos gali skirtis nuo 30% iki 60%, o kartais net daugiau.
Bet čia ne tik apie kainą. Internete galite rasti dalis, kurių jūsų mieste paprasčiausiai nėra. Retesniam automobiliui reikalinga specifinė dalis? Užsienyje ją rasite per kelias minutes. Oficialus servisas sako, kad dalies pristatymas užtruks tris savaites? Internete ją gausite per savaitę.
Kodėl kainos internete tokios žemos – ar čia ne apgaulė?
Daugelis žmonių klausia manęs: kaip gali būti, kad ta pati dalis internete kainuoja perpus pigiau? Ar tai tikrai originali dalis? Ar ne kokia kinų padirbinė?
Atsakymas paprastas ir sudėtingas vienu metu. Pirma, internetinės parduotuvės neturi fizinių salonų išlaikymo kaštų. Nuoma, komunalinės paslaugos, didelis pardavėjų štabas – visa tai kainuoja. Antra, jos dirba su didesniais kiekiais ir turi tiesioginius ryšius su gamintojais ar didmenininkais. Trečia, konkurencija internete yra žiauriai didelė, todėl maržos yra minimalios.
Pavyzdžiui, oficialus „Bosch” platintojas Lietuvoje gali turėti 40-50% maržą. Internetinė parduotuvė Vokietijoje dirba su 10-15% marža, bet parduoda dešimt kartų daugiau. Matematika paprasta.
Tačiau taip, yra ir spąstų. Ne visos internetinės parduotuvės yra sąžiningos. Kai kurios parduoda padirbinėles kaip originalias dalis. Kitos reklamuoja „originalias” dalis, nors iš tikrųų tai OEM (Original Equipment Manufacturer) dalys – tos pačios, kurias naudoja gamintojai, bet be prekės ženklo logotipo ir brangesniame pakuotėje.
Kaip atskirti patikimą parduotuvę nuo sukčių
Per pastaruosius penkerius metus esu užsisakęs dalių iš daugiau nei 20 skirtingų internetinių parduotuvių. Kai kurios buvo puikios, kitos – katastrofa. Išmokau kelias taisykles, kurios padeda atskirti grūdus nuo pelų.
Pirma, patikrinkite, kiek laiko parduotuvė veikia. Jei svetainė sukurta prieš tris mėnesius, būkite atsargūs. Patikimos parduotuvės paprastai veikia bent 5-10 metų. Antra, pažiūrėkite į atsiliepimus ne tik jų svetainėje, bet ir nepriklausomose platformose – Google, Trustpilot, specializuotuose forumuose.
Trečia, paskambinkite jiems. Taip, senomadiškai paskambinkite. Jei niekas neatsako arba atsako kažkas, kas nieko nesupranta apie automobilių dalis, bėkite tolyn. Profesionalios parduotuvės turi kompetentingus darbuotojus, kurie gali padėti išsirinkti tinkamą dalį pagal VIN kodą ar automobilio parametrus.
Ketvirta, pasižiūrėkite į grąžinimo politiką. Jei parduotuvė nenori priimti dalies atgal arba grąžinimo sąlygos yra absurdiškos (pavyzdžiui, grąžinti galima tik per 24 valandas), tai raudonas signalas. Normalios parduotuvės leidžia grąžinti netinkamą dalį per 14-30 dienų.
Penkta, patikrinkite, ar parduotuvė turi fizinį adresą ir įmonės duomenis. Jei svetainėje tik kontaktinė forma ir jokių kitų duomenų, tai gali būti vienos dienos verslas.
Originalios, OEM ir aftermarket dalys – kas yra kas
Čia prasideda tikrasis galvosūkis daugeliui žmonių. Aš pats ilgai nesupratau šių skirtumų, kol neįsigilinau.
Originalios dalys (OE – Original Equipment) – tai dalys su automobilio gamintojo logotipu ir pakuote. Pavyzdžiui, stabdžių kaladėlės su „BMW” logotipu. Jos paprastai brangiausios, bet ne visada geriausios kokybės. Taip, girdėjote teisingai.
OEM dalys – tai tos pačios dalys, kurias gamina tas pats gamintojas tiems patiems automobiliams, bet be gamintojo logotipo. Pavyzdžiui, „BMW” stabdžių kaladėles dažnai gamina „Brembo” arba „ATE”. Jūs galite nusipirkti tas pačias „Brembo” kaladėles be „BMW” logotipo už perpus mažesnę kainą. Kokybė identiska.
Aftermarket dalys – tai dalys, kurias gamina trečiosios šalys. Čia kokybė gali labai skirtis. Yra puikių aftermarket gamintojų, kurių dalys kartais net geresnės už originalias. Pavyzdžiui, „Bilstein” amortizatoriai dažnai geresni už originalius. Bet yra ir pigių kinų padirbinių, kurios sugenda po mėnesio.
Mano patarimas: stabdžių sistemai, variklio dalims ir saugumui svarbioms dalims pirkite originalias arba patikimų OEM gamintojų dalis. Filtrams, tepalo kamščiams, kėbulo detalėms galite drąsiai rinktis kokybiškas aftermarket dalis.
Kur ieškoti – geriausi šaltiniai ir platformos
Dabar pereikime prie konkrečių vietų, kur pirkti. Aš paprastai naudoju kelių tipų šaltinius.
Didžiosios Europos automobilių dalių parduotuvės – tai tokios kaip 0parts, „Autodoc”, „Oscaro”, „Autodoc”, „Kfzteile24″. Jos turi didžiulius katalogus, konkurencingas kainas ir paprastai patikimą pristatymą. Minusas – kartais klientų aptarnavimas nėra idealus, nes jos dirba su milžinišku klientų srautu.
Specializuotos parduotuvės konkretiems gamintojams – pavyzdžiui, jei turite „BMW”, yra parduotuvių, kurios prekiauja tik „BMW” dalimis. Jos paprastai turi gilesnę ekspertizę ir gali padėti išsirinkti tiksliai tai, ko reikia.
„eBay” ir panašios platformos – čia reikia būti atsargiems, bet galima rasti tikrų perlų, ypač retoms dalims. Aš radau savo „Audi” originalius žibintus už 180 eurų, kai Lietuvoje jie kainavo 450 eurų.
Lietuviškos internetinės parduotuvės – jos taip pat gali turėti gerų kainų, ypač jei skaičiuojate pristatymo išlaidas ir laiką. Kartais verta primokėti 10-15 eurų ir gauti dalį per dvi dienas, o ne per savaitę.
Automobilių ardymo aikštelės internete – jei jums reikalinga naudota dalis ir ji nėra kritinė saugumui, tai gali būti puikus variantas. Pavyzdžiui, kėbulo detalės, salonas, žibintai. Galite sutaupyti iki 80%.
Kaip tiksliai identifikuoti reikiamą dalį
Čia dauguma žmonių daro klaidas. Užsako ne tą dalį, tada pyksta ant parduotuvės, nors kaltė jų pačių.
Pats svarbiausias dalykas – VIN kodas. Tai 17 simbolių kodas, kuris unikaliai identifikuoja jūsų automobilį. Su šiuo kodu profesionali parduotuvė gali tiksliai pasakyti, kokia dalis tinka jūsų automobiliui. VIN kodą rasite techniniame pase, ant automobilio kėbulo (paprastai prie priekinio stiklo arba ant durų staktos).
Antra svarbi informacija – gamybos metai ir mėnuo. Daugelis dalių keičiasi per modelio gamybos laikotarpį. Pavyzdžiui, 2015 m. pradžioje gamintas „Volkswagen Golf” gali turėti kitokias dalis nei 2015 m. pabaigoje gamintas.
Trečia – variklio kodas. Jei perkate variklio dalis, būtinai nurodykite variklio kodą. Tas pats modelis gali turėti 5-10 skirtingų variklių, ir dalys jiems skiriasi.
Ketvirta – jei įmanoma, nufotografuokite seną dalį iš visų pusių ir padarykite nuotrauką dalies numerio, jei jis ant jos yra. Tai padės parduotuvės darbuotojams tiksliai identifikuoti, ko jums reikia.
Penkta – jei nežinote tikslaus dalies pavadinimo, aprašykite problemą. Profesionalūs darbuotojai gali padėti nustatyti, kokia dalis sugedo pagal simptomus.
Pristatymas, muitai ir paslėptos išlaidos
Radote dalį už puikią kainą, bet ar tikrai sutaupysite? Čia reikia skaičiuoti visas išlaidas.
Pristatymas iš Europos Sąjungos šalių paprastai kainuoja 10-30 eurų, priklausomai nuo dalies dydžio ir svorio. Mažoms dalims (filtrai, kaladėlės) dažnai būna nemokamas pristatymas, jei užsakymas viršija tam tikrą sumą (paprastai 100-150 eurų).
Pristatymo laikas iš Vokietijos, Lenkijos ar Čekijos paprastai 5-10 darbo dienų. Iš Didžiosios Britanijos po „Brexit” gali užtrukti ilgiau ir gali būti papildomų muitų mokesčių, nors dalims jie paprastai nedideli.
Jei perkate iš ne ES šalių, būkite atsargūs. Muitai ir PVM gali sudaryti 30-40% dalies kainos. Aš kartą užsisakiau dalį iš JAV už 200 dolerių, atrodė kaip puikus sandoris, bet muitinėje dar sumokėjau 80 eurų. Sutaupymas išgaravo.
Svarbu žinoti: jei dalis neveikia arba netinka, kas moka už grąžinimą? Kai kurios parduotuvės moka pačios, kitos reikalauja, kad mokėtumėte jūs. Grąžinimo pristatymas gali kainuoti 20-50 eurų, todėl tai svarbu žinoti iš anksto.
Dar vienas dalykas – draudimas. Kai kurios brangesnės dalys (pavyzdžiui, turbinos, variklio blokai) gali būti draudžiamos transportavimo metu. Patikrinkite, ar parduotuvė apdraudžia siuntą. Jei ne, galbūt verta primokėti už draudimą, ypač jei dalis kainuoja kelis šimtus eurų.
Kada neverta pirkti internetu ir geriau eiti į servisą
Taip, yra situacijų, kai internetas nėra geriausias pasirinkimas.
Pirma – skubūs atvejai. Jei jūsų automobilis stovi ir jums jo reikia rytoj, internetas nepadės. Geriau eiti į vietinę parduotuvę ar servisą, net jei kaina bus didesnė.
Antra – kai reikalingas profesionalus patarimas. Jei nežinote, kas sugedo, ir reikia diagnostikos, geriau važiuoti į servisą. Jie diagnozuos problemą ir pasakys, kokių dalių reikia. Tada galite nuspręsti, ar pirkti dalis pas juos, ar užsisakyti internetu.
Trečia – garantiniai atvejai. Jei jūsų automobilis dar garantijoje, dalių keitimas ne oficialiame servise gali ją panaikinti. Čia reikia skaityti garantijos sąlygas.
Ketvirta – sudėtingos dalys, reikalaujančios programavimo. Pavyzdžiui, kai kurie valdymo blokai, rakteliai, elektroniniai moduliai turi būti užprogramuoti konkrečiam automobiliui. Net jei nusipirksite dalį pigiau internetu, už programavimą servise mokėsite tiek, kad sutaupymas išnyks.
Penkta – kai skirtumas tarp internetinės ir vietinės kainos nedidelis. Jei skirtumas 10-20 eurų, kartais verta pirkti vietoje. Sutaupysite laiko, galėsite iš karto patikrinti dalį, ir jei kas negerai, lengviau grąžinti.
Realūs pavyzdžiai iš mano patirties – kiek tikrai sutaupoma
Leiskite pasidalinti konkrečiais pavyzdžiais iš mano ir mano draugų patirties.
Pavyzdys 1: „Audi A4″ priekinės pakabos amortizatoriai. Oficialus servisas pasiūlė „Audi” originalius už 680 eurų pora. Radau „Bilstein B4″ (OEM gamintojas „Audi”) internete už 245 eurus pora. Sutaupymas – 435 eurai arba 64%. Amortizatoriai tarnauja jau trečius metus be jokių problemų.
Pavyzdys 2: „Volkswagen Passat” stabdžių diskai ir kaladėlės. Servisas – 420 eurų už priekį. Internete radau „ATE” (OEM gamintojas) diskus ir „Bosch” kaladėles už 168 eurus. Sutaupymas – 252 eurai arba 60%. Stabdo puikiai, jokių skirtumų nuo originalių.
Pavyzdys 3: „BMW 320d” oro filtras ir salono filtras. Oficialus servisas – 89 eurai už abu. Internete „Mann Filter” (originalus gamintojas) – 24 eurai. Sutaupymas – 65 eurai arba 73%.
Bet buvo ir nesėkmių. Užsisakiau „Toyota Avensis” priekinį žibintą iš nežinomos kinų parduotuvės už 85 eurus (originalus kainavo 340 eurų). Atėjo žibinaas, kurio plastikas po pusės metų prarado skaidrumą, o chromuota dalis pradėjo lupti. Turėjau pirkti naują. Čia nesutaupiau, o praleidau pinigus.
Dar vienas atvejis – užsisakiau turbinos remonto komplektą „Renault Laguna” už 120 eurų. Atrodė kaip puikus sandoris, nes nauja turbina kainavo 850 eurų. Bet paaiškėjo, kad remontui reikia specialių įrankių ir žinių. Sumokėjau servisui 200 eurų už darbą, ir turbina vis tiek dirbo tik pusę metų. Turėjau pirkti naują. Pamoka – ne viskas, kas atrodo kaip sandoris, iš tikrųjų yra sandoris.
Ką daryti, kai dalis netinka arba sugenda
Net perkant iš patikimų parduotuvių, kartais pasitaiko problemų. Svarbu žinoti, kaip elgtis.
Jei dalis netinka, nedelsdami susisiekite su parduotuve. Europoje galioja 14 dienų grąžinimo teisė pirkiniams internetu. Bet dėmesio – dalis turi būti nenaudota ir originalioje pakuotėje. Jei jau bandėte ją montuoti ir subraižėte, grąžinti gali būti problema.
Fotografuokite viską. Kai gaunate siuntą, nufotografuokite pakuotę iš visų pusių prieš atidarydami. Jei pakuotė pažeista, fotografuokite ir tai. Atidarius, nufotografuokite dalį. Jei ji pažeista ar netinka, turite įrodymus.
Jei dalis sugedo per garantinį laikotarpį, susisiekite su parduotuve. Normalios parduotuvės turi 1-2 metų garantiją dalims. Bet čia yra niuansas – jūs turėsite įrodyti, kad dalis sugedo ne dėl netinkamo montavimo ar naudojimo. Kartais reikia serviso pažymos, kad dalis buvo sumontuota teisingai.
Jei parduotuvė atsisako bendradarbiauti, turite teises. ES šalyse veikia vartotojų apsaugos įstatymai. Lietuvoje galite kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą. Taip pat daugelis šalių turi Europos vartotojų centrų tinklą, kuris padeda spręsti tarpvalstybinius ginčus.
Mokėjimas kredito kortele ar „PayPal” taip pat suteikia papildomą apsaugą. Jei parduotuvė nesąžininga, galite ginčyti mokėjimą per banką ar „PayPal”. Aš kartą taip susigrąžinau 230 eurų už neatvykusią siuntą.
Kaip maksimaliai išnaudoti internetinių parduotuvių galimybes
Dabar keletas patarimų, kaip sutaupyti dar daugiau ir pirkti protingiau.
Pirma – prenumeruokite parduotuvių naujienlaiškius. Taip, gaunate šlamštą, bet taip pat gaunate nuolaidų kuponus. Aš reguliariai gaunu 5-10% nuolaidų kuponus, kurie galioja visam užsakymui. Tai gali būti 20-50 eurų sutaupymas.
Antra – pirkite komplektais. Jei keičiate stabdžių kaladėles, pakeiskite ir diskus. Jei keičiate amortizatorius, pakeiskite ir atramų guolius. Parduotuvės dažnai siūlo nuolaidas komplektams, ir sutaupote pristatymo išlaidas.
Trečia – naudokite kainų palyginimo svetaines. Yra specializuotų svetainių, kurios palygina automobilių dalių kainas skirtingose parduotuvėse. Įvedate dalies numerį ir matote, kur pigiausia.
Ketvirta – pirkite ne sezono metu. Žieminės padangos pigesnės vasarą, vasarinės – žiemą. Stabdžių dalys pigesnės vasarą, kai mažiau žmonių jų keičia.
Penkta – bendraujate su kitais automobilių savininkais forumuose? Galite organizuoti bendrą užsakymą. Daugelis parduotuvių siūlo nuolaidas didesniam kiekiui, ir galite pasidalinti pristatymo išlaidas.
Šešta – jei jūsų automobilis populiarus, ieškokite „bundle” pasiūlymų – tai rinkiniai, kuriuose yra visos TA reikalingos dalys (filtrai, tepalai, kaladėlės). Paprastai jie 15-25% pigesni nei perkant atskirai.
Septinta – kai kurios parduotuvės turi lojalumo programas. Kaupia taškus, kuriuos galite iškeisti į nuolaidas. Jei nuolat perkate iš tos pačios parduotuvės, tai gali būti naudinga.
Paskutinis žodis apie protingą dalių pirkimą ir realų sutaupymą
Per pastaruosius penkerius metus, pirkdamas dalis internetu, sutaupiau apie 3200 eurų. Tai ne teorija, tai realūs pinigai, kurie liko mano kišenėje. Tris kartus per metus vidutiniškai perku dalių už 400-500 eurų. Jei pirčiau oficialių servisų kainomis, tai būtų 1000-1200 eurų per metus.
Bet čia ne tik apie pinigus. Išmokau suprasti, kaip veikia mano automobilis, kokios dalys kokybės, kaip jas pasirinkti. Nebijau atlikti paprastų remontų pats. Tai suteikia laisvės ir pasitikėjimo.
Ar viskas visada sklandžiai? Ne. Turėjau kelias nesėkmes, kaip minėjau. Bet net su tomis nesėkmėmis bendras sutaupymas yra milžiniškas. Svarbu mokytis iš klaidų ir tapti protingesniu pirkėju.
Mano patarimas – pradėkite nuo paprastų dalių. Oro filtrai, tepalai, kaladėlės. Kai įgysite pasitikėjimo, galite pereiti prie sudėtingesnių dalių. Visada pirkite iš patikimų parduotuvių, netikėkite per gerais pasiūlymais, ir neskubėkite. Kartais verta palaukti savaitę ir sutaupyti 100 eurų, nei pirkti iš karto ir permokėti.
Internetas tikrai pakeitė automobilių dalių rinką. Monopolija baigėsi. Dabar mes, vairuotojai, turime galią rinktis, kur pirkti ir kiek mokėti. Naudokitės šia galimybe protingai, ir jūsų automobilio priežiūra taps ne tik pigesnė, bet ir įdomesnė. Sėkmės kelyje ir protingų pirkimų!